PS5 vs Xbox Series X: czego nauczyliśmy się o kluczowych różnicach?

Jest wiele informacji do przetrawienia, jeśli chodzi o zawody PS5 vs. Xbox Series X. A ponieważ obie konsole nowej generacji zostaną wydane pod koniec tego roku, w nadchodzących miesiącach będzie ich o wiele więcej - ale w tej chwili również wiele zostanie zarzuconych.

Sony dobrze przyjrzało się specyfikacjom PS5 (choć niestety nie projektowi konsoli) w strumieniu na żywo organizowanym przez architekta systemu PS5 Marka Cerny'ego 18 marca - który miał wiele do powiedzenia na temat napędu SSD konsoli i wstecznej kompatybilności, nawet jeśli wydaje się, że konsola Sony nie będzie miała dość mocy konsoli Xbox nowej generacji.

Microsoft był bardzo szczery, jeśli chodzi o informacje o Xbox Series X, ujawniając kolejny projekt, nazwę i kilka nadchodzących gier z serii X. Mamy również szereg funkcji, takich jak Smart Delivery, które pozwolą Ci grać w "najlepszą możliwą wersję" gry, którą kupiłeś na Xboxie One, bez konieczności ponownego zakupu.

Pomimo wszelkich różnic w wewnętrznych możliwościach, ich daty premiery będą prawdopodobnie przypadały w tym samym czasie - w tym samym tygodniu, czyli w tym samym czasie - więc będą jechać bezpośrednio na łeb w łeb, najprawdopodobniej dzieląc graczy ponownie na kemping 'Xbox' lub 'PlayStation'.

Nadchodzące premiery konsol stanowią dużą stawkę dla obu producentów, a Sony jest liderem w obecnej wojnie konsolowej o chwyty, gdy na rynku pojawia się nowy sprzęt o dużej mocy. Ale czy Xbox Series X może przejąć koronę, a co właściwie nowe konsole będą robiły inaczej niż starsze Xbox One i PS4?

Zebraliśmy ten przewodnik Xbox Series X vs PS5, aby umieścić pod mikroskopem obie konsole nowej generacji i ocenić, czy to, co wiemy o ich cenach (zdecydowanie drogie), dacie premiery (koniec 2020 roku) i możliwościach sprzętowych (partie) może nam powiedzieć o przyszłości gier konsolowych.

Seria Xbox X vs PS5: najważniejsze fakty

  • Czym oni są? Xbox Series X i PlayStation 5 to nadchodzące konsole do gier nowej generacji od firm Microsoft i Sony, które mają zapewnić bardziej ambitne i imponujące graficznie wrażenia z gry niż kiedykolwiek wcześniej.
  • Data premiery Xbox Series X i PS5: Zarówno Sony, jak i Microsoft potwierdziły datę premiery "Holiday 2020", czyli od października do grudnia.
  • W co mogę na nim zagrać? Do tej pory nie mieliśmy potwierdzonych wielu gier. Jednak obie konsole będą miały elementy kompatybilności wstecznej i oczekujemy, że takie gry jak Cyberpunk 2077 pojawią się na obu komputerach.
  • Czy PS5 jest potężniejszy od Xbox Series X? Ich możliwości przetwarzania wydają się jak dotąd dość podobne, ale Microsoft wydaje się mieć niewielką przewagę.
  • Ile będzie kosztować PS5 i Xbox Series X? Moglibyśmy patrzeć na cenę 500$ / 500$ / AU$500, ale na razie nie ma oficjalnego słowa. Większa moc Xboksa może również sugerować niewielką premię.

Chociaż to Sony wykonało pierwszy ruch, podając pierwsze konkretne szczegóły na temat swojego PS5 w kwietniu 2019 roku, prezentacja Microsoft E3 2019 pokazała, że obie firmy wydają się śpiewać z tego samego arkusza hymnu z wewnętrznymi specyfikacjami swoich nowych maszyn. 

Na PlayStation 5 zostanie uruchomiona niestandardowa wersja chipsetu AMD Ryzen trzeciej generacji, pakowana w 8 rdzeni z nową architekturą Zen 2 i grafiką Navi. Procesor będzie działał z częstotliwością 3,5 GHz. Procesor graficzny oferuje 36 jednostek obliczeniowych pracujących z częstotliwością 2,23 GHz i oferujących 10,28TFLOPów. Części te są połączone z 16 GB GDDR6 o przepustowości 448 GB/s. Jest to system, który będzie w stanie obsługiwać ray tracing - wydajną technikę oświetleniową, która do tej pory była rezerwą drogich, wysokiej klasy procesorów graficznych dla komputerów PC, a która, jak wiemy, będzie "wbudowana w sprzęt GPU" dla PS5.

Sony mówiło również o ustanowieniu nowego "złotego standardu" konsoli w zakresie wciągającego, trójwymiarowego dźwięku, szczególnie dla osób korzystających z zestawu słuchawkowego podczas gry. (Niektóre z nieujawnionych patentów pokazują również intensywną wentylację, która pozwala na wykorzystanie całej mocy przetwarzania). Dowiedzieliśmy się, że Sony dostarcza ten dźwięk za pośrednictwem silnika Tempest Engine, który może obsługiwać setki źródeł dźwięku, aby uzyskać bardziej realistyczne środowisko audio.

PS5 będzie również obsługiwał rozdzielczości ekranu do 8K - znacznie wyższe niż standardowa rozdzielczość 1080p HD większości telewizorów, nie mówiąc już o coraz bardziej popularnej rozdzielczości 4K. Będzie też działać z częstotliwością odświeżania 120Hz, pozwalając na superpłynny ruch w grach. Są to niewiarygodnie wydajne specyfikacje, więc nie spodziewalibyśmy się, że gra będzie regularnie uderzać w te standardy (nie wspominając już o konieczności posiadania drogiego telewizora, który będzie je obsługiwał), ale dobrze jest zobaczyć, do czego dąży Sony.

Być może najciekawszym elementem konstrukcji Sony jest jej zaangażowanie w wykorzystanie pamięci masowej SSD. Dysk półprzewodnikowy w PlayStation 5 ponownie będzie niestandardowym urządzeniem, oferującym do 825 GB pamięci masowej z surową przepustowością 5,5 GB/s (i do 9 GB/s wartości skompresowanych danych). Sony pokazało już swoją techniczną waleczność za pomocą demo swojej istniejącej gry Spider-Man PS4. Na sprzęcie PS5, gra jest w stanie ścigać się po niewiarygodnie szybkim Nowym Jorku bez opóźnień w ładowaniu geometrii czy strumieniowaniu tekstur, co nigdy nie byłoby możliwe na PS4.